Dalam Kesedihan Ada Khabar Gembira Yang Engkau Tinggalkan

Salam sayang pembaca semua...

Saya ingin berkongsi rasa. Saya ingin berkongsi cerita. Antara sedih ada gembiranya...

Pada subuh 2/12/2010 saya menerima panggilan dari abang long.

"Ada berita gembira, dik..."

"Ada apa long?"

"Abah sudah meninggal dunia di Mekah. Abah tidak akan kembali ke Malaysia. Jenazahnya akan diuruskan oleh Tabung Haji di sana."

Dalam Kesedihan Ada Khabar Gembira Yang Engkau Tinggalkan


Saya hanya mampu mengucap. Tetapi tanpa rasa sebak atau sedih. Saya rasa lapang. Saya rasa lega. Akhirnya abah yang kami sayangi kembali ke pangkuan penciptaNya pada usia 67 tahun setelah lebih kurang dua minggu dimasukkan ke hospital kerana terkena jangkitan kuman. Maha Besar Allah...

Namun airmata saya luruh jua tatkala membaca Yasin selepas solat Subuh. Dalam hati saya bersyukur, abah memang layak menerimanya. Pergi ketika masih di dalam ihram...

Dalam Kesedihan Ada Khabar Gembira Yang Engkau Tinggalkan


Sebagai renungan, di bawah saya kongsikan Hikmah Haji. Dalam Kesedihan Ada Khabar Gembira Yang Engkau Tinggalkan...

Banyak maksud-maksud Al-Quran dan hadis-hadis nabi, yang menghuraikan keistimewaan ibadat haji, umrah dan tanah suci Makkah, diantaranya ialah:

1. Perbelanjaan yang dikeluaran untuk ibadat haji adalah seperti perbelanjaan untuk Fisabilillah, satu dirham digandakan dengan 700.

2. Siapa yang mengerjakan haji kerana Allah dan tiada merosakkannya dengan sebab bersetubuh dan tidak membuat sebarang maksiat, maka pulangnya kelak adalah seperti hari yang ia dilahirkan oleh ibunya.

3. Iringilah haji itu dengan melakukan umrah, kerana kedua-duanya akan menghapuskan kemiskinan dan dosa, laksana relau yang menghakis segala kotoran besi, emas dan perak. Tiadalah lain lagi ganjaran bagi haji yang mabrur melainkan syurga. Haji yang mabrur ialah pekerjaan haji yang tidak bercampur de­ngan dosa sejak dari ihram hingga tahallul.

4. Para jemaah haji dan orang-orang yang umrah semuanya tetamu Allah, jika mereka berdoa kepada-Nya akan diperkenankan, jika mereka pohonkan keampunan akan diampunkan dosa mereka.

5. Baitullah ini adalah tunjang Islam, sesiapa yang keluar kerana mengunjunginya untuk mengerjakan haji atau umrah, ia dijamin oleh Allah, jika meninggal ia akan dimasukkan ke syurga-Nya, jika ia pulang semula ia pulang dengan ganjaran pahala dan harta.

6. Setiap hari Allah menurunkan 120 rahmat un­tuk orang-orang yang haji ke Baitullah, 60 rahmat untuk orang yang bertawaf, 40 rahmat untuk yang sembahyang dan 20 rahmat untuk yang memandang kepada Kaabah.

7. Siapa yang bersabar menanggung satu saat panas siang hari di negeri Makkah, Allah akan jauhkan dia 100 tahun lamanya dari neraka Jahannam.

8. Siapa yang meninggal dalam pelayarannya ke tanah suci Makkah sama ada pada waktu pergi atau pulangnya, segala dosa tidak akan dipamerkan dan tidak akan dikira pada hari Kiamat. Dalam satu riwayat yang lain ia akan diampunkan.

9. Siapa yang bersabar menanggung sakit sehari di Makkah, akan Allah tuliskan pahala amal salih yang dikerjakan olehnya di luar Makkah sebanyak 60 tahun lamanya.

10. Siapa yang meninggal di negeri Makkah seolah-olah ia telah meninggal di langit dunia.

11. Setengah dari tanda-tanda haji yang diterima ialah; ia melakukan kebaikan dan amalan yang melebihi dari dahulu dan tidak lagi terdorong ke arah perkara-perkara maksiat.


Kredit kepada : http://doaharian.blogspot.com/

Post a Comment

Previous Post Next Post
"

Connect With us

"
close