Saturday, October 13, 2018

,
Pengajaran Yang Menginsafkan Daripada Kisah Gempa Di Palu Sulawesi, Indonesia. Dalam kisah pengajaran kali ini saya nak share tentang hikmah di sebalik kejadian gempa dan tsunami yang melanda Palu di Sulawesi. Apakah rahsia kejadian ini yang Allah nak tunjukkan? Adakah a
ALLAH sedang murka dengan kita? Na'auzubillah!! Semoga kita semua masih dalam dakapan kasih sayang dan rahmatNya.

Coretan di bawah sengaja saya simpan di blog ilman hati agar ia sentiasa mengingatkan saya tentang peringatan-peringatan yang Allah turunkan agar kita tak selalu lalai dan alpa dengan dosa di dunia. Paling tidak, ia menjadi pengajaran kepada diri sendiri agar terus istiqamah dalam perjalanan menggapai redha Illahi.

Pengajaran Yang Menginsafkan Daripada Kisah Gempa Di Palu Sulawesi, Indonesia
Kredit gambar kepada Utusan Malaysia

Apabila Palu, Sulawesi dipalu oleh Allah SWT 


-Disaat bumi digoncang dan diterbalikkan-

Allah swt jadikan kematian di Palu satu kematian yang amat dahsyat. Mereka sendiri tidak pernah terfikir akan kena bencana sedemikian rupa. Para alim ulama sudah tegur agar Pesta Pemujaan Pantai dihentikan, tapi ianya dibantah oleh pemerintah mereka sendiri.

Acara Pesta Pemujaan Pantai ini dijalankan dengan merodok lembu hidup, kemudian dicampakkan ke dalam laut, sebagai sembahan makanan pada penjaga laut. Pesta ini dihidupkan kembali pada tahun 2016 sbg upacara rasmi dan dimasukkan dalam tourism Indonesia.

Nah! Cara pelaksanaannya pun dah mengerikan. Ith belum lagi tambahan maksiat di dalam atur caranya. Na'auzubillah!!

Ketika kali pertama mereka menyambutnya, iaitu pada tahun 2016, Allah turunkan hujan lebat sebagai teguran, tapi mereka tidak mengambil iktibar.

Pada tahun 2017, Allah jadikan ribut kencang dan petir yang menyambar, tapi mereka tetap kekal meneruskan upacara tersebut.

Pada tahun 2018, Allah tegur mereka dengan gempa. Gempa pertama terjadi pada pukul 2 petang, diikuti gempa kedua pada pukul 4 petang, manakala gempa yang ketiga pada pukul 6 petang, saat berkumandangnya azan maghrib.

Bencana datang pada mereka dalam 3 bentuk.

Keadaan yang pertama, di Kampung Balaroa. Satu kampung yang jauh dari kawasan pantai dimana Allah kisar dan Allah gulungkan tanah tersebut.

Seorang saksi mata memberitahu dia nampak anak dan isterinya dikisar di dalam tanah. Tanah itu menyedut mereka kemudian dicampak ke atas dan tenggelam kembali ke dalam tanah tersebut.

Keadaan yang kedua, Allah hantar tsunami kepada mereka. Jarak kampung dr pantai lebih kurang 1/2 jam - 45 min jika menaiki kenderaan.

Allah gerakkan air tsunami dgn kelajuan 800km/ jam, yang sama dengan kelajuan kapal terbang merempuh manusia yang berada di pantai.

Saksi mata memberitahu saya, bila mana berkumandangnya azan maghrib di masjid, hanya 4 org sahaja yg bersolat di masjid. Selebihnya berada di pantai menunggu upacara rasmi Pesta Pemujaan Pantai.

Bilal itu selamat selepas 2 hari terperangkap dalam timbunan runtuhan masjid. Makanannya hanyalah zikir "La illaha illa anta subha naka inni kun tu minadz'zalimin..."

Masjid di kawasan itu ada 4 buah, semua Allah runtuhkan kecuali menaranya.

Timbunan runtuhan tersebut membentuk bukit yg tinggi. Saya berdiri di atas timbunan tersebut, dan mengetuk di bahagian atasnya. Terdengar suara-suara sayup org meminta tolong, tapi kami tidak mampu berbuat apa-apa.

Keadaan yang ketiga di Kampung Petoba. Jaraknya juga jauh, mengambil masa dlm 45 min perjalanan. Di kampung ini, bila bergegar sahaja, Allah terus sedut semua masuk ke dalam bumi. Tenggelam semua rumah-rumah besar di situ sedalam 7-10 meter. Yang tinggal hanyalah padang jarak padang tekukur. Terdapat lebih 10 ribu jenazah yg tidak disentuh lagi.

Kenapa terjadi begitu?

1- Kerana terlampau percaya pada adat. Adat mengatasi ibadat.

2- Kerana fahaman Islam liberal. Liberal menjadikan semua benda halal. Fahaman ini sangat bahaya, sama yg sedang masuk ke negara kita skg ini.

3- Kerana L-G-B-T. Penyokong persatuan gay di FB mereka Ada dalam 1,400 lebih. Dengan 1,400 lebih shj Allah dah musnahkan mereka begitu.

Di tempat kita, penyokong L-G-B-T di FB ada 32,000 orang. Kita ni tunggu masa je utk Allah musnahkan (Nauzubillah).

Kalau kita berterusan begini, memang akan turun bala dari Allah.

Sekarang ini jajaran Puchong sudah termasuk dalam jajaran gempa. Shah Alam juga begitu. Yang paling kerap berlaku gempa adalah di Bukit Tinggi, 3.2 skala Richter, 2.7 skala Richter...

Satu saya nak sebut, jangan Kita mati dalam keadaan hina. Berdoalah biar Kita mati dalam keadaan kita hijrah kepada Islam, dalam keadaan kita kembali kepada Allah.

Dalam Al Quran Allah dah sebut dengan jelas bagaimana Allah lakukan pada orang yang berbuat dosa (rujuk Surah Al Ankabut, ayat 40).

Jangan hina ulama. Ulama adalah pewaris Nabi. Setiap kali kita hina ulama, Allah akan terasa hati.

Allah berfirman :

"Siapa yang buat khianat pada wali-wali Ku, aku isytihar perang pada dia..."

Saya datang pada hari yg ke-4 dan ke-5, bau mayat buat saya pening, hilang selera hingga menyucuk2 hidung. Mayat bergelimpangan tidak terurus. Bantuan dari Jakarta tidak sampai kerana jarak yg jauh.

Orang-orang di kawasan itu menjadi trauma kerana tidak pernah melihat keadaan yg sedemikian. Allah goncang dan balikkan bumi sehingga mereka rasa seperti hari sudah kiamat.

Saya tengok seorang suami yg duduk memegang tiang, menangis teresak2 kerana kehilangan anak2 dan isteri.

Saya tengok seorang kanak2 perempuan yg menangis sehingga bengkak mata kerana kehilangan keluarga.

Allah berfirman "Aku tidak membuat zalim padamu, tapi kamulah yg menzalimi diri sendiri.."

Bila Saidatina Aisyah r.a bertanya kepada Rasulullah saw,

"Apakah kita akan musnah sama disaat mereka melakukan kemungkaran, sedangkan dikalangan kita ada orang soleh..?"

Rasullullah saw menjawab,

"Ya, akan musnah semuanya, Allah matikan semua.."

Lalu Aisyah berkata,

"Bagaimana keadaan mereka itu?"

Jawab Rasulullah saw,

"Mereka tidak menegur amal makruf nahi mungkar, mereka tidak cegah kemungkaran tersebut, lalu mereka dimatikan..."

Allah jadikan Palu sebagai pengajaran kita bersama. Jangan kalian Rasa seronok dan terlalu selesa. Kalau Allah nak buat sesuatu, Allah kata jadi, maka jadilah..

Nota kaki: Kisah ini saya tulis berdasarkan ceramah Ustaz Ahmad Dasuki Abdul Rani.

Kredit: Yuhanis Azam

Tuesday, October 9, 2018

,
5 Tips Utama Amalan Rasulullah Untuk Kebahagiaan Rumahtangga. Tips ini disebut juga sebagai amalan sunnah oleh ustazah Isfadiah Mohd Dasuki dalam ceramahnya yang saya tonton di TV. Ada banyak tips yang dikongsikan tetapi 5 tips yang utama adalah seperti yang dibincangkan di bawah nanti.

Kebahagiaan rumahtangga bukanlah tanggungjawab yang ditanggung sendiri-sendiri, bukan tugas suami atau isteri sebaliknya tugas kedua-dua suami dan isteri. Jika kurang ilmu, kita belajar dan tanya kepada mereka yang pakar agar rumahtangga dibina kekal hingga ke syurga.

5 Tips Utama Amalan Rasulullah Untuk Kebahagiaan Rumahtangga


5 Tips Utama Amalan Rasulullah Untuk Kebahagiaan Rumahtangga
Kredit gambar: Google

Apakah 5 tips utama amalan sunnah untuk kebahagiaan rumahtangga? Jom kita renungkan satu persatu.

1. Pemberian hadiah


Setiap pasangan mesti nak selalu dihargai samada dia tu lelaki atau perempuan. Bila pasangan sambut hari lahir, berikanlah hadiah. Bila tiba tarikh kenangan, hadiahi pasangan dengan kejutan. Tak perlu mahal pun. Yang penting ingatan ikhlas kita terhadap pasangan.

Contoh hadiah yang boleh diberi adalah baucer makan malam, sebuah jam tangan, bunga, kad, baju dan banyak lagi.

2. Puji memuji pasangan


Biasakan memuji pasangan sebagaimana Rasulullah sering memuji isterinya. Pujian boleh diberikan dalan bentuk kata-kata, pandangan penuh kasih, senyuman, memanggil namanya dengan sebutan yang disukai dan sebagainya.

Jangan sesekali menyebut nama pasangan dengan panggilan yang menghina dan memalukan.

3. Saling bantu membantu


Setiap pasangan dalam sebuah rumahtangga harus saling bantu membantu antara satu sama lain. Jangan biarkan pasangan anda melakukan kerja berseorangan samada dalam aktiviti di rumah ataupun dalam bidang kerjaya.

Jika pasangan sama-sama bekerja, bahagikan komitmen yang ada secara teratur dan mengikut persetujuan bersama. Seorang suami sepatutnya memikul lebih komitmen berbanding si isteri. Namun, itu semua bergantung kepada perbincangan yang dibuat.


4. Luangkan masa bersama


Yang ini amat kritikal iaitu masa berharga antara pasangan. Walau sesibuk mana pun kamu, luangkan masa dengan pasangan itu penting. Cuba buat peraturan dalam rumahtangga untuk keluar berdua-duaan dengan suami atau isteri seminggu sekali agar hubungan itu terus mekar dan mewangi.

5 Tips Utama Kebahagiaan Rumahtangga Mengikut Amalan Rasulullah

5. Sentuhan


Sentuhan amatlah penting dalam sesebuah rumahtangga. Pasangan yang jarang disentuh seperti bersalaman, usikan di pipi, cubit manja dan banyak lagi.., akan mudah berkecil hati apabila berlaku pertengkaran. Masing-masing merasakan hubungan semakin jauh dan dingin. Jika berlaku demikian, cepat-cepatlah lakukan sentuhan kepada pasangan. Semoga hubungan kembali terjalin.

Penutup

Akhirnya kita sudah tahu 5 tips utama amalan sunah dalam rumahtangga. Amalan ini adalah yang biasa Rasulullah lakukan dalam perkahwinannya. Banyak contoh cerita menarik dan pengajaran yang selalu Rasulullah dan para sahabat kongsikan untuk kita jadikan panduan hidup.

Semoga tips yang dikongsikan mampu merubah sebuah kehidupan yang muram dulunya kembali ceria dan bahagia hingga ke akhir hayat. Bahagia hingga ke syurga Firdaus. Insyaa Allah.

Sumber;
Ustazah Isfadiah Mohd Dasuki

Saturday, October 6, 2018

,
Perginya Seorang Pencinta Kitabullah Sahibul Fadhilah Tan Sri Hassan Azhari Ke Rahmatullah. Siapa yang tak kenal dengan beliau. Saya dulu selalu menunggu siaran belajar al Quran di televisyen kendaliannya. Cara mengajarnya lembut tersusun. Tetapi amat pantas mengenali kesilapan pelajarnya. Allahu...

Perginya Seorang Pencinta Kitabullah Sahibul Fadhilah Tan Sri Hassan Azhari Ke Rahmatullah

Print screen dari FB Mufti Wilayah Persekutuan

Perginya seorang murabbi ummah. Semoga seluruh ahli keluarganya redha menerima ujian ini.

 

Sesunggugnya daripada Allah kita datang dan kepadaNya jua kita kembali.

Perjalanan anak Adam akan ada pengakhirannya. Cuma tak tahu entahkan kematian kita dalam keadaan yang khusnul khotimah atau sebaliknya. Mohonlah kepada Allah supaya kita semua dikumpulkan di jannahNya nanti.

Insyaa Allah.

Doa apabila menerima berita kematian;



اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَاعْفُ عَنْهُ وَعَافِهِ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِمَاءٍ وَثَلْجٍ وَبَرَدٍ وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَأَدخِلْهُ الجَنَّةَ وَقِهِ فِتْنَةَ الْقَبْرِ وَعَذَابَ النَّارِ


Maksudnya: “Rasulullah SAW telah melakukan solat jenazah, lalu aku mendengar Baginda berdoa. Ya Allah! Ampunilah dan rahmatilah dia, lepaskanlah dia daripada apa-apa yang tidak disukainya dan maafkanlah dia, muliakanlah keadaannya dan luaskan kuburnya. Mandikanlah dia dengan air, salji dan air yang dingin. Bersihkanlah dia daripada segala kesalahan sebagaimana dibersihkan baju yang putih daripada segala kekotoran. Gantikanlah rumahnya yang lebih baiki daripada rumahnya, keluarga yang lebih baik daripada keluarganya dan pasangan yang lebih baik daripada pasangannya. Masukkanlah dia ke dalam syurga dan peliharalah dia daripada fitnah kubur dan azab neraka. Aamiin...

Friday, October 5, 2018

,
Panduan Cara Solat Hajat Ringkas. Solat hajat dilakukan apabila seseorang memiliki hajat yang tertentu untuk dipohon kepada Allah SWT. Hajat tersebut bergantung kepada niat masing-masing dan hendaklah hajat-hajat yang membawa kepada kebaikan.  

Memohon sesutu hajat yang dilarang ditegah oleh Allah SWT seperti memohon untuk melakukan perkara maksiat/kejahatan, memohon keburukan untuk orang lain dan sebagainya.

Untuk makluman, hajat boleh di pohon di dalam solat iaitu ketika sujud terakhir tetapi berdoa di dalam hati sahaja ( tidak boleh dilafazkan kerana masih lagi berada di dalam solat, (batal solat jika melafazkannya ). Hajat juga boleh dipohon di luar solat iaitu dalam sujud selepas memberi salam (boleh melafazkannya kerana telah keluar dari solat). Wallahua'lam..

Bila Waktu Sesuai Lakukan Solat Hajat


Solat hajat boleh dilakukan bila-bila masa ( siang/ malam) kecuali waktu yang dilarang melakukan solat sunat seperti selepas solat subuh, ketika matahari naik, dan lain-lain.Walaubagaimanapun, lebih baik dilakukan pada lewat malam/ separuh malam kerana keadaan yang lebih sunyi dan khusyuk.

Apakah Kelebihan Kita Buat Solat Hajat?


Setiap orang ada sebab tersendiri mengapa mereka melakukan solat sunat hajat. Lakukan solat sunat hajat adalah antara cara kita menambah amalan yang kurang sempurna dalam solat fardhu dan menunjukkan kita bersungguh-sungguh memohon redha Allah dalam semua perkara yang hendak kita lakukan. Antara fadhilat solat sunat hajat adalah:

- Mendekatkan seseorang hamba kepada Allah 
- Mengukuhkan keimanan terhadap sifat Allah yg Maha Mendengar & Maha Mengetahui 
- Memberi ketenangan jiwa kepada seseorang 
- Tekun & gigih berusaha serta bertawakal kepada Allah 
- Tidak putus asa dengan takdir Allah 
- Dimakbulkan Allah doa yang dipohon (Insyaallah) samada cepat atau lambat

Sebagaimana Imam Ahmad meriwayatkan dengan sanad shahih dari Abu Dardak bahawa Nabi saw bersabda: 
"Barangsiapa berwudhuk dan menyempurnakannya, kemudian bersembahyang dua rakaat dengan sempurna, maka dia diberi Allah apa saja yang diminta baik cepat ataupun lambat."

Panduan Cara Solat Hajat Ringkas 


A) Lafaz Niat Solat Hajat: 

أصَلِّي سُنَّةَ الحَاجَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ 

Maksudnya: Sahaja aku sembahyang sunnat hajat dua rakaat kerana Allah Ta'ala


B) Bilangan Rakaat: 2 rakaat

Pada Rakaat Pertama setelah takbiratulihram: 
a. Baca doa iftitah 
b. Baca Al Fatihah 
c. Baca Surah Al Kafirun 1 kali 
d. Melakukan rukuk, iktidal & sujud seperti biasa 

C) Pada Rakaat Kedua 

a. Baca Al Fatihah 
b. Baca Surah Al Ikhlas 
c. Melakukan rukuk, iktidal & sujud seperti biasa 
d. Membaca Tahiyat Akhir 

D) Memberi Salam 

E) Berdoa selepas memberi salam: 

a. Mulakan dengan sujud sebentar dan bacalah DOA NABI YUNUS sebanyak 41 kali dalam sujud tersebut. 

Panduan Sebenar Cara Solat Hajat Ringkas

LAILAHAILLA ANTA SUBHANAKA INNIKUMTUM MINADZOLIMIN

b. Kemudian duduk seperti biasa dan mulai doa dengan lafaz memuji Allah S.W.T. & bersalawat kepada nabi S.A.W. 

c. Setelah itu pohonlah hajat kepada Allah mengikut keinginan masing-masing seperti memohon kejayaan cemerlang dalam peperiksaan, dijauhkan dari maksiat dan lain-lain.

Contoh Doa Solat Hajat Ringkas

Semoga panduan cara solat hajat ringkas di atas dapat dimanfaatkan oleh kita semua untuk hidup yang lebih baik dengan keyakinan lebih teguh kepada Sang Pencipta, Allahu Rabbi...

Ada juga doa-doa yang boleh diamalkan bergantung kepada niat seseorang itu kepada Allah. Untuk rujukan, anda boleh pergi ke website JAKIM, Shafiqolbu dan laman web islam yang lainnya.

Semoga kebaikan dan hajat-hajat yang baik dimakbulkan Allah.

Sumber

Thursday, October 4, 2018

,
Perlukah menutup aurat ketika memegang dan membaca al-Quran? Bila ada orang yang bertanya maka saya dengan ilmu yang terhad mengenainya mengatakan wajib menutup aurat. Namun selepas pembacaan dan rujukan beberapa artikel dan kitab, kebanyakan ulama' berpendapat tidak wajib menutup aurat ketika memegang dan membaca al-Quran... namun adakah ianya benar?

Dalam menuntut ilmu, kita tak boleh buat separuh jalan. Ilmu kehidupan tak memerlukan biaya yang tinggi, asalkan buang rasa malu, ada kesungguhan dan istiqamah. Sentiasa perbaharui ilmu di dada kerana dalam zaman ini, ilmu kena sesuai dengan waktu dan perlaksanaannya. Insyaa Allah, semoga dipermudahkan urusan kita menambah ilmu.

Inilah Jawapannya Adakah Kita Perlu Menutup Aurat Ketika Membaca Al Quran


Perlukah menutup aurat ketika membaca al Quran?


1. Syeikh Salih al-Munajjid menjawab begini... Alhamdulillah. Tidak wajib bagi seorang perempuan itu untuk memakai hijab untuk membaca al-Quran kerana tiada dalil yang mewajibkan begitu. 

2. Syeikh Ibn al-'Uthaimin berkata : 'Tidak disyaratkan menutup kepala ketika membaca al-Quran...' (Fatawa Ibn Uthaimin, 1/420). Dan berkata Syeikh Ibn Uthaimin mengenai sujud tilawah : 'Sujud tilawah itu sama halnya dengan membaca al-Quran, tidak mengapa sujud dalam apa jua keadaan walaupun tidak memakai tutup kepala dan sebagainya kerana sujud tidak sama hukumnya dengan solat', (al-Fatawa al-Jami'ah li al-Mar'ah al-Muslimah, 1/249). 

3. Dan dirujuk semula jawapan kepada soalan di atas, 'Adapun tidak boleh membaca al-Quran dalam keadaan junub samada dari mushaf atau selainnya kerana telah sabit dari Nabi bahawa tiada suatu yang menghalangnya dari al-Quran kecuali janabah.' 

4. Adapun hadas kecil maka boleh membacanya tanpa memegang mushaf berdasarkan dalil umum.' (Majmu' Fatawa Syeikh Ibn Baz, 10/150)

5. Adapun yang lebih baik adalah berwudhu, kerana al-Quran itu Kalamullah, maka yang lebih baiknya adalah berwudhu' kerana kemuliaan al-Quran itu. 

6. Tetapi tidak boleh memegang mushaf tanpa wudhu' berdasarkan firman Allah yang bermaksud : (Tidak memegangnya (al-Quran) kecuali orang-orang yang suci) [al-Waqiah : 79].

Adab-adab membaca al-Quran


Sebagai perkongsian kepada anda semua, saya salin di sini dari sumber website Masjid al azim tentang adab-adab membaca al-Quran. Semoga ianya bermanfaat buat kita yang kurang ilmu berkaitan perkara tersebut.


1. Disunatkan membaca Al-Quran dalam keadaan berwudhuk dan dalam keadaan bersih kerana yang di baca adalah ayat-ayat Allah. Tangan kanan hendaklah digunakan untuk mengambil kitab ini, manakala menggunakan kedua-dua belah tangan semasa memegang Al-Quran.

2. Disunatkan membaca Al-Quran di tempat yang bersih, seperti di rumah, surau, musollah dan tempat lain yang dianggap bersih. Tempat yang paling utama adalah di dalam masjid.

3. Disunatkan menghadap ke arah Qiblat ketika membacanya. Bacaan hendaklah khusyu' dan tenang.

4. Mulut hendaklah bersih, tidak berisi makanan. Sebaiknya sebelum membaca Al-Quran, mulut dan gigi dibersihkan terlebih dahulu.

5. Sebelum membaca Al-Quran, disunatkan membaca ta'awwudz, iaitu meminta perlindungan Allah dari gangguan syaitan yang direjam. Doa bagi menerangkan hati juga boleh dibaca sebelum atau selepas membaca ta'awwudz.

6. Disunatkan membaca Al-Quran dengan tartil, iaitu membaca dengan perlahan-lahan dan tenang.

7. Bagi yang memahami maksud ayat-ayat Al-Quran, disunatkan membacanya dengan penuh perhatian dan pengertian tentang ayat-ayat yang di baca.

8. Disunatkan membaca Al-Quran dengan suara yang merdu dan bagus bagi menambah keindahan bacaan tersebut.

9. Seelok-eloknya, ketika membaca Al-Quran, pembacaan hendaklah sehingga tamat tanpa ada diputuskan kerana ingin berbual-bual, ketawa dan bermain-main.Kesucian Al-Quran hendaklah di jaga.

Semoga apa yang dikongsikan menjadi manfaat buat semua yang terbaca atau membaca artikel tersebut di atas. Mungkin ada yang sudah tahu, dan ada pula yang belum tahu...tetapi pesan memesan kepada kebenaran adalah orang yang beruntung. Betul tak? Alhamdulillah.. dah tahu pun Inilah Jawapannya Adakah Kita Perlu Menutup Aurat Ketika Membaca Al Quran?

#Sebarkan bahagia... 
,
Panduan menulis wasiat bagi orang islam - Sudahkah anda menuliskan wasiat terhadap harta-harta yang dimiliki yang akan ditinggalkan jika suatu hari nanti kita telah tiada. Harus diingatkan bahawa menulis wasiat adalah kewajipan kepada kita yang memiliki harta dimana jika tidak diwasiatkan dengan cara yang betul, boleh menyebabkan persengketaan terhadap waris yang yang masih hidup.

Wasiat ertinya iqrar seseorang yang diperbuat pada masa hayatnya ke atas hartanya atau manfaat untuk menyempurnakan sesuatu bagi maksud kebajikan atau apa-apa maksud yang dibenarkan menurut Hukum Syarak, selepas dia mati.”


Panduan Menulis Wasiat Bagi Orang Islam


Saya terlintas untuk menulis tentang panduan menulis wasiat bagi orang islam ini adalah sebagai rujukan kepada diri saya sendiri sekiranya pada sesuatu masa nanti saya memerlukannya. 

Tahukah anda, jika anda telah cukup syarat untuk menulis wasiat, maka hukumnya adalah WAJIB! Allah s.w.t sendiri berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 180 yang maksudnya,

“Kamu diwajibkan, apabila seseorang dari kamu hampir mati, jika ia ada meninggalkan harta, (hendaklah ia) membuat wasiat untuk ibubapa dan kaum kerabat dengan cara yang baik (menurut peraturan ugama), sebagai suatu kewajipan atas orang-orang yang bertaqwa”

Latar Belakang Tentang Wasiat

Wasiat digalakkan ke atas golongan-golongan berikut, iaitu:

1. Orang yang berharta
2. Orang yang lanjut usia
3. Orang yang tidak berkahwin
4. Orang yang mempunyai anak angkat
5. Orang yang berhutang
6. Orang yang tiada waris
7. Muallaf


Antara faedah-faedah menulis wasiat adalah:

- Cara terbaik mengurus harta selepas kematian
- Mengelakkan perbalahan di antara ahli keluarga
- Menyelesaikan masalah pembahagian harta kepada anak angkat atau anak tiri
- Mendidik jiwa umat Islam cintakan amalan kebajikan

Panduan Menulis Wasiat Bagi Orang Islam

a. Permohonan Wasiat
Sesuatu permohonan wasiat boleh dibuat oleh mana-mana orang Islam dengan mengisi borang permohonan wasiat. (Lihat Lampiran dibawah: Borang A).

Dalam permohonan tersebut, ia perlu dilampirkan dokumen-dokumen berikut:
i. Sesalinan dokumen pengenalan diri pewasiat;
ii. Sesalinan dokumen pengenalan diri waris-waris terdekat;
iii. Sesalinan dokumen pengenalan diri saksi-saksi;
iv. Sesalinan dokumen harta alih dan tak alih pewasiat; dan
v. Sesalinan dokumen hutang pewasiat.

Dokumen-dokumen tersebut akan disemak secara teliti termasuk segala pernyataan-penyataan yang dinyatakan dalam borang A.

Kadar fi/yuran sebanyak RM200 akan dikenakan bagi proses mendokumenkan wasiat tersebut menjadi Dokumen Wasiat Bertulis.


b. Penyediaan Dokumen Wasiat Bertulis

Satu draf Dokumen Wasiat Bertulis akan disediakan dan disemak oleh pewasiat sebelum dimuktamadkan menjadi Dokumen Wasiat Bertulis.

Setelah pewasiat berpuashati, pihak MAIS akan menyediakan Dokumen Wasiat Bertulis yang kemudiannya akan ditandatangan oleh pewasiat dengan disaksikan oleh saksi-saksi.

Dokumen Wasiat Bertulis yang telah ditandatangani oleh pewasiat dan saksi-saksi itu hendaklah disahkan oleh pihak MAIS dan dimeterai.

Untuk maklumat-maklumat lain berkaitan panduan menulis wasiat bagi orang islam, bolehlah rujuk pautan berikut:

https://www.facebook.com/permalink.php?id=229642547070382&story_fbid=668178536550112


Contoh Borang Menulis Wasiat 


 


Kelayakan Pewasiat (Musi)

● Berumur lebih 18 tahun;
● Sempurna akal;
● Sukarela dan tidak dipaksa;
● Tidak dihalang mengurus hartanya; dan
● Jika pewasiat sedang sakit, dia hendaklah waras fikiran, baik ingatan dan memahami wasiat dibuat.

Syarat Penerima Wasiat (Musolahu)

Musolahu hendaklah orang atau kumpulan orang yang:

● wujud dan diketahui dengan jelas;
● mempunyai kelayakan memiliki harta yang diwasiatkan menurut mana-mana undang-undang bertulis;
● boleh menerima harta yang diwasiatkan menurut Hukum Syarak; dan
● jika ditentukan, hendaklah wujud semasa wasiat dibuat dan jika tidak ditentukan, musolahu tidak perlu wujud sama ada wasiat itu dibuat atau semasa musi mati.

Harta Yang Boleh Diwasiatkan

● Harta alih seperti kenderaan, wang tunai, wang simpanan, barang kemas, saham, insurans, hutang dan lain-lain.
● Harta tak alih seperti rumah, tanah, bangunan dan lain-lain.


Kadar Wasiat

● Tidak melebihi kadar 1/3 daripada jumlah keseluruhan harta pusaka
● Mendapat persetujuan ahli waris selepas meninggal dunia sekiranya melebihi kadar 1/3


Alamat jabatan agama islam negeri untuk tujuan menulis hibah/wasiat:

1. Seksyen Wasiat & Hibah, Unit Amanah
Bahagian Harta Baitulmal
Majlis Agama Islam selangor
Tingkat 10 Menara Utara
Bangunan Sultan Idris Shah
40000 Shah Alam Selangor
Tel: 03-5514 3400 Samb. 2190/2196
Faks : 03-5512 4042
email : info@mais.gov.my

Saya akan update alamat majlis agama islam negeri lain yang ada menawarkan khidmat nasihat menulis wasiat dan hibah dari semasa ke semasa. Antara negeri yang menawarkan khidmat tersebut adalah Negeri Melaka, negeri Sembilan & Pulau Pinang.

Sumber: Panduan Menulis Wasiat
,
Nikmati Masamu Sekarang Sebelum Semuanya Hanya Tinggal Kenangan. Sekarang adalah kenyataan. Apa yang kamu hadapi sekarang, ciptakan dengan kesungguhan. Jika nanti akhirnya kamu masih menemui kegagalan, tak mengapa.

Kan masih ada esok lagi? Insyaa Allah.

Bijak pandai ada mengatakan, "Hidup sama seperti kertas surat khabar. Hari ini adalah apa yang orang baca dan cari. Semalam punya hanya sekadar cebisan kertas pembungkus sampah. Esok ia masih kertas putih yang kosong. Jadi, ciptalah sesuatu yang baik supaya esok hidupmu tak memenuhi suratkhabar..
Ilmanhati-Sebelum Semuanya Hanya Tinggal Kenangan

Sekarang Adalah Masamu, Nikmatinya...


Benar sekali.

Sebelum semalam menjelma, nikmati masamu yang kau lalui sekarang. Biarpun ia bukan masa yang indah, paling tidak kamu mendapat pengalaman tidak terhingga. Nilai sebuah pengalaman tidak boleh dibeli dengan wang ringgit. Nilai kenangan yang terpahat tidak boleh di ulang lagi.

Nikmati masamu, sekarang sahabat...

Sekarang dan kini.. hari ini sekiranya hanya tangisan yang ada, tak bermakna esok pun hari mu masih sama. Cuba ingati kelebihan yang kamu ada berbanding orang lain yang serba kekurangan. Berhentilah menangis. Bersyukurlah. Dia mungkin tiada apa yang kamu ada, tetapi kamu.. cerminkan semula masalahmu. Allah bantu jika kamu langsung tak mampu.. bersyukurlah masih ada hari ini untuk berbuat sesuatu, kebaikan mungkin!

Nikmati Masamu Sekarang Sebelum Semuanya Hanya Tinggal Kenangan

Hari ini kamu mungkin ada selautan kebahagiaan. Belajar untuk tidak melepaskan semuanya kerana tidak tahu esok lusa adakah kamu masih bahagia. Hari ini yang kamu ada, belajar untuk menikmati kepahitan kedukaan pula. Simpankan sedikit rasa yang ada untuk teman esok lusa. Nanti jika bukan kebahagiaan jadi sahabatmu, kamu tidak lah keseorangan kerana ada sisa bahagia semalam yang telah kamu simpan...

Apa yang kamu ada hari ini adalah milikmu. Jagalah ia sebaiknya. Bila esok dia bukan milikmu lagi, penyesalan bergunung pun takkan mampu memaafkannya. Ketika itu, hanya tawa sinis teman-teman yang suka kehancuran menemani hari mendatang. Penyesalan di akhir kekhilafan memang merundung jiwa. Terimalah ia sekuatnya..

Oleh itu, nikmatilah hari ini setenangnya, sebaik-baiknya. Sebelum.. esok menjemput tiba.

Coretan sesuatu,
Aynora Nur

Follow Us @soratemplates