Saturday, November 10, 2018

,
Ketahuilah, Pintu-Pintu Langit Telah Dibuka Kerana Doa Ini. Pernah dengar seorang ustaz menulis, ingatlah seseorang dalam doa. Kerana doa tertulis dilangit selamanya. Jadi, Bilakah Waktunya Pintu Langit Terbuka Luas Dan Doa Diangkat Ke Atas? Apakah ia terjadi sepanjang waktu, siang atau malam, 24 jam sehari? Bolehkah kita memohon agar pintu pintu langit dibuka agar Allah menurunkan rahmatnya kepada hamba yang meminta. 

Doa yang diangkat ke langit tiada hijabnya. Allah akan memakbulkan doa-doa tersebut. Para malaikat di langit juga ikut memohon agar doa kita dimakbulkan.

Mari kita selusuri coretan di bawah tentang bila kah waktunya pintu langit dibuka luas. Dan, pada waktu tersebut doa-doa dimakbulkan oleh Allah SWT.

Ketahuilah, Pintu-Pintu Langit Telah Dibuka Kerana Doa Ini
Amalan Doa yang boleh membuka pintu langit 

Pintu-Pintu Langit Telah Dibuka Kerana Doa Ini



اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيلاً

Dalam Rumi:

Allaahu akbar kabiiraa wal hamdu lillaahi katsiiraa wa subhaa-nallaa-hi buk-rataw wa ashii-laa. (HR. Muslim)

Maksudnya:

Allah Maha Besar sebesar-besarnya. Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya. Dan Maha Suci Allah siang dan malam.

Keterangan: Do’a iftitah ini dibaca oleh salah seorang sahabat ketika solat bersama Rasulullah, kemudian beliau bersabda: “Aku kagum dengan doa ini. Pintu-pintu langit telah dibuka kerana doa ini.” Kata Ibn Umar: “Sejak Rasulullah bersabda demikian Saya tidak pernah meninggalkan doa ini.” (HR. Muslim)

Semoga perkongsian yang amat sedikit ini dapat menambahkan ilmu kita dalam mendekatkan diri kepada Allah SWT. Dalam setiap pengaduan, permohonan tentunya kita mahu dilakukan dalam waktu yang amat dekat denganNya. Itulah waktunya iaitu pada waktu pintu-pintu langit terbuka dan Allah menurunkan rahmatNya kepada kita semua.

Wallahua'lam..

Sunday, October 28, 2018

,
Ketahui Rahsia Dan Logiknya Mengapa Kita Mesti Solat 17 Rakaat Setiap Hari. Kadang kita pun pelik dan mencari-cari jawapan kepada persoalan yang bermain di minda. Ada yang terjadi, apakah sebabnya? Kita kena buat itu ini tetapi mengapa begitu caranya? Banyak persoalan yang tidak terungkai. Banyak rahsia dan logik yang tidak didedahkan.

Jadi, dalam tazkirah kali ini, saya kongsikan jawapan logik ke atas segala rahsia sesuatu itu dilakukan dengan begitu dan begini. Jom sambil kita membaca dan renung-renungkan kebenarannya.

Rahsia solat 17 rakaat sehari

Rahsia Dan Logiknya Kenapa Kita Perlu Solat 17 Rakaat Sehari


Mari sama-sama kita baca dan hayati penerangan yang menarik di bawah ini. Dengan cara ini kita lebih yakin menerangkan kepada anak-anak dan agli keluarga twntang kewajipan solat 5 waktu sehari semalam.

TULANG Utama

Manusia sempurna ada 17 kerat TULANG utama yang mendirikan badannya. Adapun 17 kerat TULANG utama itu letaknya sebagaimana berikut:-

※ 4 kerat TULANG di KEPALA (Dahi, Pipi Kanan, Dagu, Pipi Kiri)

※ 2 kerat TULANG di LEHER (Tengkok, Selangka)

※ 3 kerat TULANG di DADA (Rusuk Kanan, Pinggul, Rusuk Kiri)

※ 4 kerat TULANG di TANGAN (Bahu Kanan, Lengan Kanan, Bahu Kiri, Lengan Kiri)

※ 4 kerat TULANG di KAKI (Peha Kanan, Betis Kanan, Peha Kiri, Betis Kiri)

Cuba:-

Bandingkan pula dengan bilangan SOLATMU setiap hari. Adapun SOLAT WAJIB ke atas setiap manusia Islam adalah sebagaimana berikut :-

● 4 rakaat SOLAT waktu ISYAK
● 2 rakaat SOLAT waktu SUBUH
● 3 rakaat SOLAT waktu MAGRIB
● 4 rakaat SOLAT waktu ZOHOR
● 4 rakaat SOLAT waktu ASAR

Rahsia solat 17 rakaat sehari

Inilah dalilnya kenapa 17 rakaat SOLAT itu WAJIB ke atas setiap manusia .

Nyata:-

1 kerat TULANG mewakili 1 rakaat SOLAT .* Sebagaimana 17 kerat TULANG utama dibawa kemana saja tanpa ditinggalkan, WAJIB 17 rakaat SOLAT didirikan tanpa ditinggalkan untuk jadikan 1 lembaga lengkap manusia sempurna sebagaimana duduk berdirinya kamu kini .*

Jika:-

Tertinggal 1 waktu SOLAT, ibarat kata hilanglah 1 bahagian TULANG utama dan runtuhlah rupa sempurna manusia itu.

Benarlah:-

Sabda Nabi yang maksudnya:-

"SOLAT itu tiang agama".

Siapa tertinggal SOLAT seperti ia runtuhkan tiang agamanya kerana berdirinya agama di muka bumi adalah kerana manusia.

Adapun:-

17 kerat TULANG ini juga untuk ingatkan tentang MASA jagamu dalam sehari harus 17 jam, yakni:-

● 3 jam JAGA di awal MALAM (Waktu MAGRIB dan ISYAK)
● 2 jam JAGA di awal SIANG (Waktu SUBUH)
● 12 jam JAGA di SIANG hari (Waktu ZOHOR dan ASAR)
● Selebihnya 7 jam lagi untuk berehat (Waktu TIDUR) bagi 7 anggota badanmu itu.

Begitulah:-

Allah mengajarmu uruskan masa tanpa disedari melalui ibadat SOLATMU!!!

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH. Kongsikan dan sebarkan untuk kebaikan hidup kita setiap hari, lebih baik dari semalam dan kelmarin.. demi Allah SWT.

Semoga perkongsian di atas dapat menambahkan amalan harian kita sebagai bekalan di akhirat nanti. Solatlah yang akan menentukan hala dan tempat tinggalmu samada di syurga atau neraka. Renungkanlah!!

Wednesday, October 17, 2018

,
Amalkan Baca Al Malikul Quddus Bagus Untuk Kesihatan Organ Wanita. Wanita antara golongan yang paling ramai dihinggapi penyakit betkaitan organ seperti kanser payudara, sakit buah pinggang dan juga rabun mata. Namun begitu, kita janganlah patah semangat menghadapi dugaan sakit yang singgah pada tubuh badan. Ada bermacam cara perubatan moden yang boleh dilakukan untuk merawat penyakit.

Al malikul Quddus adalah antara 99 nama Allah yang amat indah dan agung. Dalam setiap nama tersebut ada pelbagai khasiat dan fadhilat jika dizikirkan setiap hari.

Amalkan Baca Al Malikul Quddus Bagus Untuk Kesihatan Organ Wanita

Selain itu, boleh juga menggunakan amalan perubatan islam dan zikir tertentu seperti asmaul husnaa untuk melindungi organ tubuh wanita.

Amalkan Baca Al Malikul Quddus Bagus Untuk Kesihatan Organ Tubuh Wanita


Asmaul Husna memang banyak fadhilatnya. Amalkan berzikir dengan asmaul husna tertentu dapat memberikan manfaat yang banyak kepada kita, samada untuk kehidupan di dunia dan akhirat.

Baiklah, saya nak share satu amalan zikir menggunakan asmaul husna yang dapat merawat tubuh, terutamanya kepada kaum wanita.

Mengikut pesanan seorang ustazah (dalam facebook), setiap hari selepas solat subuh bacalah "Ya Malikul Quddus" sebanyak (11kali). Ia akan melindungi wanita daripada penyakit yang berkaitan dengan organ wanita..


Mari kita lihat maksud asmaul husna yang disebutkan, iaitu

Al Malikul ~ Al Malik ini bermakna Maha Merajai. Sesiapa yang mengamalkan membaca Ya Malik pada bila-bila masa, maka dia akan mendapat penghormatan dan menerima layanan yang sewajarnya dari orang lain.

Quddus ~ Seterusnya ialah Al Quddus, yang membawa maksud, Maha Suci. Sesunggunhya Allah itu Maha Suci yang tiada cacat cela dan kekurangan.

Jadi, dengan mengetahui maksudnya, anda dapat amalkan zikir tersebut selepas solat Subuh dengan penuh pengharapan agar Allah melindungi kita daripada penyakit merbahaya.

Wallahua'lam.

Saturday, October 13, 2018

,
Pengajaran Yang Menginsafkan Daripada Kisah Gempa Di Palu Sulawesi, Indonesia. Dalam kisah pengajaran kali ini saya nak share tentang hikmah di sebalik kejadian gempa dan tsunami yang melanda Palu di Sulawesi. Apakah rahsia kejadian ini yang Allah nak tunjukkan? Adakah a
ALLAH sedang murka dengan kita? Na'auzubillah!! Semoga kita semua masih dalam dakapan kasih sayang dan rahmatNya.

Coretan di bawah sengaja saya simpan di blog ilman hati agar ia sentiasa mengingatkan saya tentang peringatan-peringatan yang Allah turunkan agar kita tak selalu lalai dan alpa dengan dosa di dunia. Paling tidak, ia menjadi pengajaran kepada diri sendiri agar terus istiqamah dalam perjalanan menggapai redha Illahi.

Pengajaran Yang Menginsafkan Daripada Kisah Gempa Di Palu Sulawesi, Indonesia
Kredit gambar kepada Utusan Malaysia

Apabila Palu, Sulawesi dipalu oleh Allah SWT 


-Disaat bumi digoncang dan diterbalikkan-

Allah swt jadikan kematian di Palu satu kematian yang amat dahsyat. Mereka sendiri tidak pernah terfikir akan kena bencana sedemikian rupa. Para alim ulama sudah tegur agar Pesta Pemujaan Pantai dihentikan, tapi ianya dibantah oleh pemerintah mereka sendiri.

Acara Pesta Pemujaan Pantai ini dijalankan dengan merodok lembu hidup, kemudian dicampakkan ke dalam laut, sebagai sembahan makanan pada penjaga laut. Pesta ini dihidupkan kembali pada tahun 2016 sbg upacara rasmi dan dimasukkan dalam tourism Indonesia.

Nah! Cara pelaksanaannya pun dah mengerikan. Ith belum lagi tambahan maksiat di dalam atur caranya. Na'auzubillah!!

Ketika kali pertama mereka menyambutnya, iaitu pada tahun 2016, Allah turunkan hujan lebat sebagai teguran, tapi mereka tidak mengambil iktibar.

Pada tahun 2017, Allah jadikan ribut kencang dan petir yang menyambar, tapi mereka tetap kekal meneruskan upacara tersebut.

Pada tahun 2018, Allah tegur mereka dengan gempa. Gempa pertama terjadi pada pukul 2 petang, diikuti gempa kedua pada pukul 4 petang, manakala gempa yang ketiga pada pukul 6 petang, saat berkumandangnya azan maghrib.

Bencana datang pada mereka dalam 3 bentuk.

Keadaan yang pertama, di Kampung Balaroa. Satu kampung yang jauh dari kawasan pantai dimana Allah kisar dan Allah gulungkan tanah tersebut.

Seorang saksi mata memberitahu dia nampak anak dan isterinya dikisar di dalam tanah. Tanah itu menyedut mereka kemudian dicampak ke atas dan tenggelam kembali ke dalam tanah tersebut.

Keadaan yang kedua, Allah hantar tsunami kepada mereka. Jarak kampung dr pantai lebih kurang 1/2 jam - 45 min jika menaiki kenderaan.

Allah gerakkan air tsunami dgn kelajuan 800km/ jam, yang sama dengan kelajuan kapal terbang merempuh manusia yang berada di pantai.

Saksi mata memberitahu saya, bila mana berkumandangnya azan maghrib di masjid, hanya 4 org sahaja yg bersolat di masjid. Selebihnya berada di pantai menunggu upacara rasmi Pesta Pemujaan Pantai.

Bilal itu selamat selepas 2 hari terperangkap dalam timbunan runtuhan masjid. Makanannya hanyalah zikir "La illaha illa anta subha naka inni kun tu minadz'zalimin..."

Masjid di kawasan itu ada 4 buah, semua Allah runtuhkan kecuali menaranya.

Timbunan runtuhan tersebut membentuk bukit yg tinggi. Saya berdiri di atas timbunan tersebut, dan mengetuk di bahagian atasnya. Terdengar suara-suara sayup org meminta tolong, tapi kami tidak mampu berbuat apa-apa.

Keadaan yang ketiga di Kampung Petoba. Jaraknya juga jauh, mengambil masa dlm 45 min perjalanan. Di kampung ini, bila bergegar sahaja, Allah terus sedut semua masuk ke dalam bumi. Tenggelam semua rumah-rumah besar di situ sedalam 7-10 meter. Yang tinggal hanyalah padang jarak padang tekukur. Terdapat lebih 10 ribu jenazah yg tidak disentuh lagi.

Kenapa terjadi begitu?

1- Kerana terlampau percaya pada adat. Adat mengatasi ibadat.

2- Kerana fahaman Islam liberal. Liberal menjadikan semua benda halal. Fahaman ini sangat bahaya, sama yg sedang masuk ke negara kita skg ini.

3- Kerana L-G-B-T. Penyokong persatuan gay di FB mereka Ada dalam 1,400 lebih. Dengan 1,400 lebih shj Allah dah musnahkan mereka begitu.

Di tempat kita, penyokong L-G-B-T di FB ada 32,000 orang. Kita ni tunggu masa je utk Allah musnahkan (Nauzubillah).

Kalau kita berterusan begini, memang akan turun bala dari Allah.

Sekarang ini jajaran Puchong sudah termasuk dalam jajaran gempa. Shah Alam juga begitu. Yang paling kerap berlaku gempa adalah di Bukit Tinggi, 3.2 skala Richter, 2.7 skala Richter...

Satu saya nak sebut, jangan Kita mati dalam keadaan hina. Berdoalah biar Kita mati dalam keadaan kita hijrah kepada Islam, dalam keadaan kita kembali kepada Allah.

Dalam Al Quran Allah dah sebut dengan jelas bagaimana Allah lakukan pada orang yang berbuat dosa (rujuk Surah Al Ankabut, ayat 40).

Jangan hina ulama. Ulama adalah pewaris Nabi. Setiap kali kita hina ulama, Allah akan terasa hati.

Allah berfirman :

"Siapa yang buat khianat pada wali-wali Ku, aku isytihar perang pada dia..."

Saya datang pada hari yg ke-4 dan ke-5, bau mayat buat saya pening, hilang selera hingga menyucuk2 hidung. Mayat bergelimpangan tidak terurus. Bantuan dari Jakarta tidak sampai kerana jarak yg jauh.

Orang-orang di kawasan itu menjadi trauma kerana tidak pernah melihat keadaan yg sedemikian. Allah goncang dan balikkan bumi sehingga mereka rasa seperti hari sudah kiamat.

Saya tengok seorang suami yg duduk memegang tiang, menangis teresak2 kerana kehilangan anak2 dan isteri.

Saya tengok seorang kanak2 perempuan yg menangis sehingga bengkak mata kerana kehilangan keluarga.

Allah berfirman "Aku tidak membuat zalim padamu, tapi kamulah yg menzalimi diri sendiri.."

Bila Saidatina Aisyah r.a bertanya kepada Rasulullah saw,

"Apakah kita akan musnah sama disaat mereka melakukan kemungkaran, sedangkan dikalangan kita ada orang soleh..?"

Rasullullah saw menjawab,

"Ya, akan musnah semuanya, Allah matikan semua.."

Lalu Aisyah berkata,

"Bagaimana keadaan mereka itu?"

Jawab Rasulullah saw,

"Mereka tidak menegur amal makruf nahi mungkar, mereka tidak cegah kemungkaran tersebut, lalu mereka dimatikan..."

Allah jadikan Palu sebagai pengajaran kita bersama. Jangan kalian Rasa seronok dan terlalu selesa. Kalau Allah nak buat sesuatu, Allah kata jadi, maka jadilah..

Nota kaki: Kisah ini saya tulis berdasarkan ceramah Ustaz Ahmad Dasuki Abdul Rani.

Kredit: Yuhanis Azam

Tuesday, October 9, 2018

,
5 Tips Utama Amalan Rasulullah Untuk Kebahagiaan Rumahtangga. Tips ini disebut juga sebagai amalan sunnah oleh ustazah Isfadiah Mohd Dasuki dalam ceramahnya yang saya tonton di TV. Ada banyak tips yang dikongsikan tetapi 5 tips yang utama adalah seperti yang dibincangkan di bawah nanti.

Kebahagiaan rumahtangga bukanlah tanggungjawab yang ditanggung sendiri-sendiri, bukan tugas suami atau isteri sebaliknya tugas kedua-dua suami dan isteri. Jika kurang ilmu, kita belajar dan tanya kepada mereka yang pakar agar rumahtangga dibina kekal hingga ke syurga.

5 Tips Utama Amalan Rasulullah Untuk Kebahagiaan Rumahtangga


5 Tips Utama Amalan Rasulullah Untuk Kebahagiaan Rumahtangga
Kredit gambar: Google

Apakah 5 tips utama amalan sunnah untuk kebahagiaan rumahtangga? Jom kita renungkan satu persatu.

1. Pemberian hadiah


Setiap pasangan mesti nak selalu dihargai samada dia tu lelaki atau perempuan. Bila pasangan sambut hari lahir, berikanlah hadiah. Bila tiba tarikh kenangan, hadiahi pasangan dengan kejutan. Tak perlu mahal pun. Yang penting ingatan ikhlas kita terhadap pasangan.

Contoh hadiah yang boleh diberi adalah baucer makan malam, sebuah jam tangan, bunga, kad, baju dan banyak lagi.

2. Puji memuji pasangan


Biasakan memuji pasangan sebagaimana Rasulullah sering memuji isterinya. Pujian boleh diberikan dalan bentuk kata-kata, pandangan penuh kasih, senyuman, memanggil namanya dengan sebutan yang disukai dan sebagainya.

Jangan sesekali menyebut nama pasangan dengan panggilan yang menghina dan memalukan.

3. Saling bantu membantu


Setiap pasangan dalam sebuah rumahtangga harus saling bantu membantu antara satu sama lain. Jangan biarkan pasangan anda melakukan kerja berseorangan samada dalam aktiviti di rumah ataupun dalam bidang kerjaya.

Jika pasangan sama-sama bekerja, bahagikan komitmen yang ada secara teratur dan mengikut persetujuan bersama. Seorang suami sepatutnya memikul lebih komitmen berbanding si isteri. Namun, itu semua bergantung kepada perbincangan yang dibuat.


4. Luangkan masa bersama


Yang ini amat kritikal iaitu masa berharga antara pasangan. Walau sesibuk mana pun kamu, luangkan masa dengan pasangan itu penting. Cuba buat peraturan dalam rumahtangga untuk keluar berdua-duaan dengan suami atau isteri seminggu sekali agar hubungan itu terus mekar dan mewangi.

5 Tips Utama Kebahagiaan Rumahtangga Mengikut Amalan Rasulullah

5. Sentuhan


Sentuhan amatlah penting dalam sesebuah rumahtangga. Pasangan yang jarang disentuh seperti bersalaman, usikan di pipi, cubit manja dan banyak lagi.., akan mudah berkecil hati apabila berlaku pertengkaran. Masing-masing merasakan hubungan semakin jauh dan dingin. Jika berlaku demikian, cepat-cepatlah lakukan sentuhan kepada pasangan. Semoga hubungan kembali terjalin.

Penutup

Akhirnya kita sudah tahu 5 tips utama amalan sunah dalam rumahtangga. Amalan ini adalah yang biasa Rasulullah lakukan dalam perkahwinannya. Banyak contoh cerita menarik dan pengajaran yang selalu Rasulullah dan para sahabat kongsikan untuk kita jadikan panduan hidup.

Semoga tips yang dikongsikan mampu merubah sebuah kehidupan yang muram dulunya kembali ceria dan bahagia hingga ke akhir hayat. Bahagia hingga ke syurga Firdaus. Insyaa Allah.

Sumber;
Ustazah Isfadiah Mohd Dasuki

Saturday, October 6, 2018

,
Perginya Seorang Pencinta Kitabullah Sahibul Fadhilah Tan Sri Hassan Azhari Ke Rahmatullah. Siapa yang tak kenal dengan beliau. Saya dulu selalu menunggu siaran belajar al Quran di televisyen kendaliannya. Cara mengajarnya lembut tersusun. Tetapi amat pantas mengenali kesilapan pelajarnya. Allahu...

Perginya Seorang Pencinta Kitabullah Sahibul Fadhilah Tan Sri Hassan Azhari Ke Rahmatullah

Print screen dari FB Mufti Wilayah Persekutuan

Perginya seorang murabbi ummah. Semoga seluruh ahli keluarganya redha menerima ujian ini.

 

Sesunggugnya daripada Allah kita datang dan kepadaNya jua kita kembali.

Perjalanan anak Adam akan ada pengakhirannya. Cuma tak tahu entahkan kematian kita dalam keadaan yang khusnul khotimah atau sebaliknya. Mohonlah kepada Allah supaya kita semua dikumpulkan di jannahNya nanti.

Insyaa Allah.

Doa apabila menerima berita kematian;



اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَاعْفُ عَنْهُ وَعَافِهِ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِمَاءٍ وَثَلْجٍ وَبَرَدٍ وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَأَدخِلْهُ الجَنَّةَ وَقِهِ فِتْنَةَ الْقَبْرِ وَعَذَابَ النَّارِ


Maksudnya: “Rasulullah SAW telah melakukan solat jenazah, lalu aku mendengar Baginda berdoa. Ya Allah! Ampunilah dan rahmatilah dia, lepaskanlah dia daripada apa-apa yang tidak disukainya dan maafkanlah dia, muliakanlah keadaannya dan luaskan kuburnya. Mandikanlah dia dengan air, salji dan air yang dingin. Bersihkanlah dia daripada segala kesalahan sebagaimana dibersihkan baju yang putih daripada segala kekotoran. Gantikanlah rumahnya yang lebih baiki daripada rumahnya, keluarga yang lebih baik daripada keluarganya dan pasangan yang lebih baik daripada pasangannya. Masukkanlah dia ke dalam syurga dan peliharalah dia daripada fitnah kubur dan azab neraka. Aamiin...

Friday, October 5, 2018

,
Panduan Cara Solat Hajat Ringkas. Solat hajat dilakukan apabila seseorang memiliki hajat yang tertentu untuk dipohon kepada Allah SWT. Hajat tersebut bergantung kepada niat masing-masing dan hendaklah hajat-hajat yang membawa kepada kebaikan.  

Memohon sesutu hajat yang dilarang ditegah oleh Allah SWT seperti memohon untuk melakukan perkara maksiat/kejahatan, memohon keburukan untuk orang lain dan sebagainya.

Untuk makluman, hajat boleh di pohon di dalam solat iaitu ketika sujud terakhir tetapi berdoa di dalam hati sahaja ( tidak boleh dilafazkan kerana masih lagi berada di dalam solat, (batal solat jika melafazkannya ). Hajat juga boleh dipohon di luar solat iaitu dalam sujud selepas memberi salam (boleh melafazkannya kerana telah keluar dari solat). Wallahua'lam..

Bila Waktu Sesuai Lakukan Solat Hajat


Solat hajat boleh dilakukan bila-bila masa ( siang/ malam) kecuali waktu yang dilarang melakukan solat sunat seperti selepas solat subuh, ketika matahari naik, dan lain-lain.Walaubagaimanapun, lebih baik dilakukan pada lewat malam/ separuh malam kerana keadaan yang lebih sunyi dan khusyuk.

Apakah Kelebihan Kita Buat Solat Hajat?


Setiap orang ada sebab tersendiri mengapa mereka melakukan solat sunat hajat. Lakukan solat sunat hajat adalah antara cara kita menambah amalan yang kurang sempurna dalam solat fardhu dan menunjukkan kita bersungguh-sungguh memohon redha Allah dalam semua perkara yang hendak kita lakukan. Antara fadhilat solat sunat hajat adalah:

- Mendekatkan seseorang hamba kepada Allah 
- Mengukuhkan keimanan terhadap sifat Allah yg Maha Mendengar & Maha Mengetahui 
- Memberi ketenangan jiwa kepada seseorang 
- Tekun & gigih berusaha serta bertawakal kepada Allah 
- Tidak putus asa dengan takdir Allah 
- Dimakbulkan Allah doa yang dipohon (Insyaallah) samada cepat atau lambat

Sebagaimana Imam Ahmad meriwayatkan dengan sanad shahih dari Abu Dardak bahawa Nabi saw bersabda: 
"Barangsiapa berwudhuk dan menyempurnakannya, kemudian bersembahyang dua rakaat dengan sempurna, maka dia diberi Allah apa saja yang diminta baik cepat ataupun lambat."

Panduan Cara Solat Hajat Ringkas 


A) Lafaz Niat Solat Hajat: 

أصَلِّي سُنَّةَ الحَاجَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ 

Maksudnya: Sahaja aku sembahyang sunnat hajat dua rakaat kerana Allah Ta'ala


B) Bilangan Rakaat: 2 rakaat

Pada Rakaat Pertama setelah takbiratulihram: 
a. Baca doa iftitah 
b. Baca Al Fatihah 
c. Baca Surah Al Kafirun 1 kali 
d. Melakukan rukuk, iktidal & sujud seperti biasa 

C) Pada Rakaat Kedua 

a. Baca Al Fatihah 
b. Baca Surah Al Ikhlas 
c. Melakukan rukuk, iktidal & sujud seperti biasa 
d. Membaca Tahiyat Akhir 

D) Memberi Salam 

E) Berdoa selepas memberi salam: 

a. Mulakan dengan sujud sebentar dan bacalah DOA NABI YUNUS sebanyak 41 kali dalam sujud tersebut. 

Panduan Sebenar Cara Solat Hajat Ringkas

LAILAHAILLA ANTA SUBHANAKA INNIKUMTUM MINADZOLIMIN

b. Kemudian duduk seperti biasa dan mulai doa dengan lafaz memuji Allah S.W.T. & bersalawat kepada nabi S.A.W. 

c. Setelah itu pohonlah hajat kepada Allah mengikut keinginan masing-masing seperti memohon kejayaan cemerlang dalam peperiksaan, dijauhkan dari maksiat dan lain-lain.

Contoh Doa Solat Hajat Ringkas

Semoga panduan cara solat hajat ringkas di atas dapat dimanfaatkan oleh kita semua untuk hidup yang lebih baik dengan keyakinan lebih teguh kepada Sang Pencipta, Allahu Rabbi...

Ada juga doa-doa yang boleh diamalkan bergantung kepada niat seseorang itu kepada Allah. Untuk rujukan, anda boleh pergi ke website JAKIM, Shafiqolbu dan laman web islam yang lainnya.

Semoga kebaikan dan hajat-hajat yang baik dimakbulkan Allah.

Sumber

Follow Us @soratemplates