Cara Halau Syaitan Di Rongga Hidung Ketika Bangun Tidur

Cara Halau Syaitan Di Rongga Hidung Ketika Bangun Tidur. Ketika tidur kita dimatikan sementara,😗 seluruh anggota tubuh badan kita berhenti berfungsi melainkan pernafasan. Banyak benda berlaku di sekeliling kita dalam keadaan kita tak sedar termasuklah kerja-kerja syaitan yang tak berhenti menyesatkan manusia. Tu yang kadangkala mimpi yang bukan-bukan. Syaitan juga berkeliaran di rongga hidung ketika kita sedang tidur. Macam mana nak menghalaunya sebaik bangun tidur? Baca caranya di bawah.. 

Cara Halau Syaitan Di Rongga Hidung Ketika Bangun Tidur


 عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال إِذَا اسْتَيْقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ مَنَامِهِ فَتَوَضَّأَ فَلْيَسْتَنْثِرْ ثَلاَثًا فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَبِيتُ عَلَى خَيْشُومِهِ 


Daripada Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda, “Jika salah seorang di antara kalian bangun dari tidurnya, maka hendaklah berwuduk lalu beristintsar (mengeluarkan air dari hidung) sebanyak tiga kali kerana syaitan bermalam di rongga hidungnya.” (HR. Bukhari No: 3295) Status: Hadis Sahih 


 Pengajaran:

 1. Islam mengajar kita beradab dan berakhlak dalam setiap perkara. 

 2. Antara adab seorang Muslim selepas bangun daripada tidur adalah mengambl wuduk. 

 3. Beristintsar (mengeluarkan air dari dalam rongga hidung selepas menghirupnya) ketika berwuduk adalah sunat dilakukan. 

 4. Antara hikmah memasukkan air kedalam rongga hidung dan mengeluarkan kembali sebanyak tiga kali selain daripada membersihkan kotoran daripada hidung juga bertujuan untuk menghalau syaitan yang menumpang bermalam di lubang hidung. 

Pastikan amalan memasukkan dan mengeluarkan air ke dalam rongga hidung kita lakukan sebaik sahaja bangun dari tidur melalui amalan berwuduk. 

Semoga perkongsian ini memberikan manfaat kepada kita semua. 

Post a Comment

Previous Post Next Post
"

Connect With us

"
close