5 Tips Utama Kebahagiaan Rumahtangga Mengikut Amalan Rasulullah

5 Tips Utama Amalan Rasulullah Untuk Kebahagiaan Rumahtangga. Tips ini disebut juga sebagai amalan sunnah oleh ustazah Isfadiah Mohd Dasuki dalam ceramahnya yang saya tonton di TV. Ada banyak tips yang dikongsikan tetapi 5 tips yang utama adalah seperti yang dibincangkan di bawah nanti.

Kebahagiaan rumahtangga bukanlah tanggungjawab yang ditanggung sendiri-sendiri, bukan tugas suami atau isteri sebaliknya tugas kedua-dua suami dan isteri. Jika kurang ilmu, kita belajar dan tanya kepada mereka yang pakar agar rumahtangga dibina kekal hingga ke syurga.

5 Tips Utama Amalan Rasulullah Untuk Kebahagiaan Rumahtangga


5 Tips Utama Amalan Rasulullah Untuk Kebahagiaan Rumahtangga
Kredit gambar: Google

Apakah 5 tips utama amalan sunnah untuk kebahagiaan rumahtangga? Jom kita renungkan satu persatu.

1. Pemberian hadiah


Setiap pasangan mesti nak selalu dihargai samada dia tu lelaki atau perempuan. Bila pasangan sambut hari lahir, berikanlah hadiah. Bila tiba tarikh kenangan, hadiahi pasangan dengan kejutan. Tak perlu mahal pun. Yang penting ingatan ikhlas kita terhadap pasangan.

Contoh hadiah yang boleh diberi adalah baucer makan malam, sebuah jam tangan, bunga, kad, baju dan banyak lagi.

2. Puji memuji pasangan


Biasakan memuji pasangan sebagaimana Rasulullah sering memuji isterinya. Pujian boleh diberikan dalan bentuk kata-kata, pandangan penuh kasih, senyuman, memanggil namanya dengan sebutan yang disukai dan sebagainya.

Jangan sesekali menyebut nama pasangan dengan panggilan yang menghina dan memalukan.

3. Saling bantu membantu


Setiap pasangan dalam sebuah rumahtangga harus saling bantu membantu antara satu sama lain. Jangan biarkan pasangan anda melakukan kerja berseorangan samada dalam aktiviti di rumah ataupun dalam bidang kerjaya.

Jika pasangan sama-sama bekerja, bahagikan komitmen yang ada secara teratur dan mengikut persetujuan bersama. Seorang suami sepatutnya memikul lebih komitmen berbanding si isteri. Namun, itu semua bergantung kepada perbincangan yang dibuat.


4. Luangkan masa bersama


Yang ini amat kritikal iaitu masa berharga antara pasangan. Walau sesibuk mana pun kamu, luangkan masa dengan pasangan itu penting. Cuba buat peraturan dalam rumahtangga untuk keluar berdua-duaan dengan suami atau isteri seminggu sekali agar hubungan itu terus mekar dan mewangi.

5 Tips Utama Kebahagiaan Rumahtangga Mengikut Amalan Rasulullah

5. Sentuhan


Sentuhan amatlah penting dalam sesebuah rumahtangga. Pasangan yang jarang disentuh seperti bersalaman, usikan di pipi, cubit manja dan banyak lagi.., akan mudah berkecil hati apabila berlaku pertengkaran. Masing-masing merasakan hubungan semakin jauh dan dingin. Jika berlaku demikian, cepat-cepatlah lakukan sentuhan kepada pasangan. Semoga hubungan kembali terjalin.

Penutup

Akhirnya kita sudah tahu 5 tips utama amalan sunah dalam rumahtangga. Amalan ini adalah yang biasa Rasulullah lakukan dalam perkahwinannya. Banyak contoh cerita menarik dan pengajaran yang selalu Rasulullah dan para sahabat kongsikan untuk kita jadikan panduan hidup.

Semoga tips yang dikongsikan mampu merubah sebuah kehidupan yang muram dulunya kembali ceria dan bahagia hingga ke akhir hayat. Bahagia hingga ke syurga Firdaus. Insyaa Allah.

Sumber;
Ustazah Isfadiah Mohd Dasuki

Post a Comment

Previous Post Next Post
"

Connect With us

"
close